Home » Verslag Studiereis Valtra in Finland

Verslag Studiereis Valtra in Finland

Reisverslag Finland 25 t/m 27 januari 2012.

Woensdag 25 januari.
Dag van vertrek, 05.00 uur vertrek uit Niawier. Met ongeveer 50 personen op naar het grote avontuur, Finland, ter ere van het 60 jaar bestaan van Valtra. Een door Veenma mechanisatie, in samenwerking met Van Dam Studiereizen, georganiseerde reis naar de tractor- en motorenfabriek van het merk Valtra.  Samen eerst in de touringcar van Birwa voor een busreis naar het vliegveld van Bremen in Duitsland om vanuit hier te vertrekken  naar het vliegveld in Tampere in Finland. Bij aankomst in de vertrekhallen van Ryanair, werd ons eerst verzocht om de bagage te laten controleren, en door de detectiepoorten te lopen. En jawel na enkele fouilleringen, controles van de tassen, koffer wegingen en weggooien van te grote shampoos mochten we doorlopen naar de vertrekhal. We hebben gevlogen in een Boeing 737  welke niet geheel vol zat, dus plek zat. Na een ongeveer 2 uur durende vlucht, met drukkende oren, aankomst in Finland. Reeds uit de lucht was het duidelijk, sneeuw en ijs, een echt winters landschap zoals het hoort in Finland! Een goede landing en een behouden aankomst, laat het avontuur nu maar beginnen! Buiten de aankomsthallen aangekomen stond de Finse touringcar reeds te wachten. Onze chauffeur voor de komende drie dagen stond reeds vriendelijk te wuiven om in zijn zeer vloeiende engels (ahum) ons welkom te heten in zijn mooie Finland. Met Jorma (zo heet onze chauffeur) in de bus eerst maar even een plekje zoeken om de inwendige mens eerst maar even te versterken. Na een kwartiertjes rijden kwamen wij aan bij een ABC restaurant, een Finse vergelijking van onze Van Der Valk. Wat hebben we met z’n allen lekker gegeten. Na de warme hap weer met Jorma in de bus, op naar de motorenfabrikant  SiSu (onderdeel van de Agco-groep waar ook Valtra deel van uit maakt) Hier zijn wij uitgebreid!!! geïnformeerd over het marktaandeel, omzetten, distributie enzovoort van de SiSu motoren wereldwijd. Maar uiteindelijk zijn we met ons allen toch in de fabriek belandt waar ons alles werd uitgelegd wat SiSu doet en aan welke fabrikanten hun motoren worden geleverd. Met vriendelijke woorden afscheid te hebben genomen zijn we weer naar Jorma’s bus gegaan om met hem te vertrekken naar ons hotel in de plaats Jyväskylä naar hotel Alba waar wij de nacht door gaan brengen en het diner te nuttigen. Maar eerst nog even de reis met veel tussenstops, plas-stops en toch uiteindelijk toch bij het hotel aan te komen. Na een voldaan gevoel over de eerste dag en van het diner, had iedereen even tijd om dingen te doen die hij of zij wil doen en daarna lekker onder de wol om de volgende dag gewekt te worden om ongeveer 06.30 uur.

Donderdag 26 januari 2012.
Na, een voor sommigen onder ons, turbulente nacht te hebben gehad, kregen we om 06.30 uur een vriendelijke wake-up call via de telefoon op onze kamer. Lekker opfrissen en naar het ontbijt, om daarna rond de klok van 8 uu r op de bus te stappen naar de Valtra fabriek. Via voor onze begrippen gladde besneeuwde wegen te hebben gehad, kwamen  we aan bij de Valtra fabriek in het plaatsje Suolahti. Waar we op een zeer vriendelijke manier zijn ontvangen door onze gids van de Valtra fabriek, persoonlijk een ieder van ons een hand gegeven en persoonlijk ontvangen. Koffie met cake in Finland en dan ook nog eens in de fabriek van Valtra, hoe vaak beleef je dat!?

Na onze versnapering hebben wij als bezoekers goed zichtbare vestjes gekregen , dit om goed op te vallen binnen in de fabriek en zodoende mogelijke ongelukken te voorkomen. Tevens kregen gemaakt  doch alle type en modellen door elkaar. Na de fabriek grondig te hebben bekeken werd ons een lekkere lunch in de bedrijfskantine aangeboden. Een uitgebreid buffet waar voor ieder wat wils was te vinden. Na de lunch te hebben genuttigd hebben wij afscheid genomen van onze gids en zijn we weer naar de bus gelopen.we een “headset” om duidelijk onze gids te kunnen volgen, die de complete productielijn aan ons heeft uitgelegd hoe deze werkt. Klant specifieke wensen en eisen worden in de productielijn toegepast, dus het is niet het geval dat er 100 dezelfde tractoren worden Na een kleine tocht bij Jorma in de bus kwamen we aan bij een zeer karakteristieke Finse omgeving. Sneeuw, snelstromend water, saunahutten en jawel als klap op de vuurpijl…….sneeuwscooters! Het was tijd voor de spektakel middag; met z’n  allen te sneeuw-scooteren. Gekleed in thermo overalls inclusief snowboots en helmen het avontuur tegemoet! Gedurende twee uur lang lans paden en meren, door sneeuw en over het ijs, super wat een tocht. Onderweg koffie met broodjes, genieten van het uitzicht, even opwarmen in de blokhut of een plasje tegen een boom, een complete scootermiddag zoals je bijna niet kan voorstellen. Helaas, maar gelukkig geen persoonlijke ongelukken, een scooter bijna Total los gereden. Voor de rest een bijna sprookjesachtige tocht die je niet snel gaat vergeten. Na afloop van deze tocht weer in de bus en nu een tripje naar Tampere voor de laatste overnachting in Holiday Inn. Aangekomen bij het hotel, snel aanschuiven aan het buffet want ja, iets te laat waren wij zeker. Toch zeer hartelijk ontvangen en lekker gegeten.

Vrijdag 27 januari 2012:
De laatste dag, dag van vertrek.  Gewekt op een zeer bijzondere wijze, door de TV………een wel heel bijzondere wake-up call. Dus rond de klok van 07.15 uur bijna iedereen aan het ontbijt buffet en weer naar de bus met onze chauffeur Jorma. Op naar een vooruitstrevende veehouder in een plaats welke ik niet meer kan noemen. Aangekomen werden wij hartelijk ontvangen door de eigenaar en zijn echtgenote. Deze echtgenote heeft ons de geschiedenis van het bedrijf verteld en hoe zij aankijken tegen bedrijfsvoering van een bedrijf van deze omvang in Finland. Dit bedrijf is in het bezit van een tweetal melkrobots en een totaal van 130 melkkoeien, voor Finse begrippen gigantisch. Op het bedrijf waren enkele aspect waarbij de Nederlandse veehouders twijfel trekken. Vanuit dit bedrijf zijn we weer vertrokken naar Tampere voor een laatste lunch in Finland. Dit heeft lekker gesmaakt en toen weer afgezet naar het vliegveld. Zeer punctueel zoals Ryanair is, precies vertrokken om 14.10 uur en aankomst jawel exact 2 uur later om 16.10 in Bremen te Duitsland.  Onderweg van Bremen naar Niawier nog lekker gegeten in een Duits restaurant, waar nog de afgelopen dagen konden worden doorgenomen onder het genot van een hapje en drankje. Op naar Niawier, nog drie uurtjes rijden en we zijn weer thuis. In Niawier aangekomen stond daar de nieuw bestickerde service bus die we nog even konden bewonderen. We kunnen allemaal terugkijken op een zeer geslaagde trip naar Finland. Veenma Mechanisatie en Van Dam Studiereizen, bedankt dat wij van u deze kans hebben mogen krijgen!

Bekijk de foto’s van deze studiereis hier.

Winkelwagen

Online
Veenma.nlX

Chat nu met Feitze

Hoi! Hier vind je alle producten in de categorie . Heb je vragen over ? Dan helpen we je graag en zijn we hier bereikbaar via Whatsapp! 😀