Home » Tips voor de winter

Tips voor de winter

WINTERTIPS om dieselproblemen in geval van (extreme) kou te voorkomen:

Tip 1 : Periodieke water- en sludge controle 
Het is aan te bevelen ruim voor het winterseizoen een bodemmonster van de tank te nemen om mogelijke aanwezigheid van vuil en water te meten. Het beste is om het monster via de peilopening of mangat van de tank te nemen. Een monster via de afleverpomp is normaliter niet afkomstig van de bodem en derhalve ongeschikt om een juiste controle uit te voeren.

Tip 2 : Tijdig “winterbeveiligd” product 
Het is goed om de inhoud van de opslagtank ingaande november zoveel mogelijk gevuld te hebben met “winterbeveiligd” product. Het nog in de tank aanwezige zomerproduct zal het Cloudpoint en het C.F.P.P. van het mengsel negatief beïnvloeden.

Tip 3 : Check met regelmaat de brandstoffilters 
Vervang de aanwezige filters in de pompinstallatie of reinig deze op z’n minst. Vervuilde filters zullen bij lage temperaturen de doorstroom belemmeren en tot verstopping kunnen leiden. Onze ervaring leert dat er iedere winter opnieuw problemen optreden met de zogenaamde waterfilters. Ons advies is, om waar, mogelijk het filter te monteren op een beschutte plaats en deze goed te isoleren.

Tip 4 : Beschut opstellen van wagen- en machinepark 

Zorg, waar mogelijk, voor een goede beschutting van uw wagen en/of machinepark tijdens de vorst en/of harde, koude wind. Wind kan namelijk de temperatuur plaatselijk met wel vijf graden verlagen.

Tip 5 : Aftanken van uw wagen-en machinepark 
Tank ’s avonds uw brandstoftank vol. ’s Avonds aftanken heeft een belangrijk voordeel: door machines en vrachtwagens steeds ’s avonds volledig af te tanken voorkomt u dat ’s nachts vochtige lucht in de dieseltank terecht komt en zich als condenswater afzet tegen de tankwanden. Zo ontstaat een laagje water onderin de tank, wat natuurlijk de ideale voedingsbodem voor bacteriegroei in de dieseltank is. Door steeds ’s avonds volledig af te tanken kunt u de vorming van condenswater in de tank beperken en is daarmee een belangrijke preventieve maatregel in de strijd tegen bacteriegroei, zeker in de herfst/winterperiode. Water bevriest al bij enkele graden onder nul.

Tip 6 : Water in filters 
Bepaalde wagen/machines en tanks zijn uitgerust met zgn. Waterfilters. Vaak zit in deze filters onderin reeds wat water, dat nu bevriest. U moet dan de filters vervangen. Indien mogelijk kunt u deze filters ook inpakken met isolatiedoek.

Tip 7 : Wel of geen petroleum bijmengen? 
Om het bevriezen van diesel tegen te gaan, wordt in de praktijk wel eens petroleum bijgemengd. Hierdoor zal de winterbeveiliging van de diesel met enkele graden verbeterd worden. 

Maar petroleum bijmengen heeft nadelen: 
– Het vlampunt wordt lager wat mogelijk een veiligheidsrisico kan inhouden 
– Door de petroleum zal de smerende werking van de diesel verminderen, wat mogelijk kan resulteren in extra slijtage voor de brandstofpomp. Met name commonrail motoren kunnen schade ondervinden van petroleum. Daarom raden wij u aan om eerst uw wagens en/of machineleverancier(s) te raadplegen.

Tip 8 : Isoleer uw bovengrondse opslagtank 
Bescherm bij te verwachten extreme kou uw bovengrondse tank tegen de vrieskou en koude wind. Pak het brandstoffilter en leidingwerk in met bijvoorbeeld isolerende doeken.

Tip 9 : Vorstbeveiligingsadditieven toevoegen 
Er zijn op de markt verschillende “antivries” additieven in losse flesjes verkrijgbaar, die de winterbeveiliging van dieselbrandstof met enkele graden kunnen verbeteren. Deze producten werken alleen wanneer zij bij enkele graden boven nul worden toegevoegd aan de dieselbrandstof. Alleen dan kunnen de additieven zich goed mengen met de dieselbrandstof en zullen zij effectief de winterbeveiliging van de brandstof verbeteren.

Tip 10 : Brandstofpeil 
Het is van belang om het brandstofpeil niet te ver te laten zakken. Het volume lucht boven de brandstof zal bij stilstand zeer snel afkoelen, waardoor onvermijdelijk condensatie optreedt met vorming van waterdruppels tot gevolg. Deze waterdruppels zullen in de tank, de brandstofleidingen en uiteindelijk in het brandstoffilter terechtkomen. De aanwezigheid van water beïnvloedt in sterke mate het koudegedrag van de diesel door ijsvorming beneden de 0°C.

Tip 11 : Motor in conditie houden cq. Brandstof op temperatuur 
Laat bij koude weersomstandigheden wanneer het voertuig niet gebruikt wordt de motor minstens tweemaal per dag gedurende 15 minuten draaien. 

Tip 12 : Tankt u in het buitenland? 
Rijdt u op het buitenland, houd dan rekening met het volgende: 
– In de Scandinavische landen is de diesel tot een lagere temperatuur (-32°C) beveiligd dan hier in Nederland. Tank daarom zoveel mogelijk ter plaatse. 
– In zuidelijke landen zoals Italië en Spanje is dieselbrandstof juist minder goed beveiligd. U kunt dan best zoveel mogelijk thuis tanken. Het is ook raadzaam om op buitenlandse reizen enkele reservefilters in uw vrachtwagens te leggen. De winterbeveiliging van de dieselbrandstof blijkt hierin de voornaamste – en gevoeligste factor. Maar in bepaalde situaties kunnen deze tips wel problemen (helpen) voorkomen of verkleinen.

Winkelwagen

Dezelfde dag verzonden

Gratis verzending v.a. 100,- anders 7,45

Veilig betalen met iDEAL

Snelle support

Voordelige prijzen

Online
Veenma.nlX

Chat nu met Feitze

Hoi! Hier vind je alle producten in de categorie . Heb je vragen over ? Dan helpen we je graag en zijn we hier bereikbaar via Whatsapp! 😀